A football-t a plyn lvõ kt, tizenegy tag csapat jtssza, de a jtk sajtossgbl addan a kt csapatot, az edzõi stbbal egytt kzel 70 fõ alkotja csapatonknt. Mivel a jtknak mg nincs kialakult magyar szakzsargonja, a legtbb dolgot az eredeti angol nevn nevezik itthon is.
A jtk clja:
Tbb pontot szerezni, mint az ellenfl. A pontszerzsi lehetõsgekrõl lentebb olvashatnak majd.
Jtkidõ:
Egy meccs ltalban ngy 15 perces negyedbõl ll, a msodik s a harmadik negyed kztt van a flidõ, egybknt a negyedek kztt csak trflcsere van. A kzpiskolai mrkõzsek 4 x 12 percesek. Az elõbb lertak termszetesen fõleg a sportg hazjban, s a nagyobb bajnoksgokban (NFL, college football) rvnyesek, a vilg ms rszein, s ms bajnoksgokban elõfordulhatnak eltrõ hosszsg sszecsapsok. A II. Magyar Bajnoksgban (II. Hungarian Bowl) 4 x 12 perces mrkõzseket rendeznek. A jtkidõ mrse leginkbb a futrs s tiszta jtkidõ keverkeknt foghat fel, bizonyos playek (pl. a jtktren kvlre kerl a labda, punt) utn megll az ra. Emiatt egy teljes futballmrkõzs akr hrom rig is tarthat. Ha a rendes jtkidõben dntelen az lls, akkor hosszabts (overtime) kvetkezik, ez lnyegben egy 5. negyed. Ilyenkor a hirtelen hall szablya lp letbe, vagyis az elsõ pontot szerzõ csapat nyer. Ha egyik csapat sem szerez pontot, akkor a mrkõzs dntetlennel r vget.
Tmadsok kztti idõ:
A tmad csapatnak 40 msodperce van a tmads indtsra, ha a br nem lltja meg az rt. Amennyiben technikai okok miatt (pl. srls, bntets stb.) meglltottk az rt, akkor a br ra-jraindtsi jeltõl szmtva 25 msodperc van a kezdsre. Amennyiben a tmad csapat az adott idõn bell nem kezdi meg a tmadst, bntetst kap (Delay of Game).
A jtk menete:
A kezdõrgst (kickoff) kvetõen (specilis eseteket lsd ksõbb) a fog csapat visszafut embere (kick returner) elviszi a labdt egy bizonyos pontig, ahonnan a csapat tmadegysgnek maximum 4 lehetõsgbõl minimum 10 yardot kell elõrejuttatnia a labdt. Ha ez sikerl, akkor a tmadk first down-t rnek el, vagyis jabb ngy lehetõsget az elõrejutsra attl a ponttl, ahol az akci vget rt. Ha ez nem sikerl, akkor az ellenfl kvetkezik. Fontos megjegyezni, hogy a plyn lvõ kt csapatbl egyidejûleg az egyik mindig tmad, a msik mindig vdekezik. Azt a pontot (egsz pontosan a labdra lltott, az oldalvonalra merõleges egyenest), ahol a labda van az akci (play) megkezdsekor, line of scrimmage-nek nevezik . A jtkosok a line of scrimmage kt oldaln llnak fel egymssal szemben. Az akcik (kivve a kezdõ-, s a szabadrgst) a snap-pel kezdõdnek. A snap sorn a center a lbai kztt tadja a labdt a mgtte ll irnytnak (quarterback).
Ezutn kt mdon lehet elõrejuttatni a labdt. Az egyik a a labdval val futs, a msik annak lepasszolsa. A futs (rush) sorn a labdt hord jtkos tadhatja azt egy msiknak, ezt nevezik handoff-nak. A passzols az amerikai futballban -ellenttben a rgbivel- az esetek tlnyom tbbsgben elõre trtnik. Elõre passzolst egy playben csak egyszer, s csak a line of scrimmage mgl lehet vgrehajtani. Oldalra, illetve htra brmennyiszer, s brhol lehet passzolni. Ezt nevezik lateralnak, de ez rendkvl ritka.
Az akcinak akkor van vge, ha a labda "halott" lesz. Ez a kvetkezõ esetekben fordulhat elõ:
A labda a fldre kerl, vagy a vdekezõ csapat meglltja annak elõrehaladst Egy passz az oldalvonalon, vagy az alapvonalon kimegy a plyrl, illetve fldet r anlkl, hogy elkaptk volna. Ilyenkor az elõzõ line of scrimmage-rõl indul a kvetkezõ play A labda, vagy az azt birtokl jtkos elhagyja a plyt (out of bounds). Pontszerzs Bizonyos bntetsek esetn akci kzben a brk meglltjk a jtkot, s a labda halott lesz.
A labdabirtokls a kvetekezõ esetekben vltozik:
A tmad csapat nem tud a 4 lehetõsgbõl 10 yardot haladni. Ekkor arrl a pontrl, ahol a 4. play vget rt, jhet az eddig vdekezõ csapat. Ennek neve turnover on downs. Pontszerzst (Touchdown, vagy Field Goal) kvetõen a pontszerzõ csapat kezdõrgs utn tadja a labdt a msik csapatnak. A tmadk 4. ksrletre nem prbljk meg a 10 yardot elrni, hanem elrgjk a labdt. Ez a punt. Ez akkor fordul elõ, ha nem ltnak eslyt a first down elrsre, s sikeres mezõnyglra sincs esly. Mivel a msik csapat gy is, gy is tveszi a labdabirtoklst, az a cl, hogy ezt ne a jelenlegi pontrl tegye, hanem az end zone-tl minl tvolabb. A vdekezõ csapat egy tagja elkapja az irnyt passzt. Ez az interception. Az elkaps pillanattl megvltozik a birtokls, s az eddig vdekezõ csapat lesz a tmad, teht az interceptiont vissza lehet hordani, idelis esetben touchdown is rhetõ el belõle. A tmad csapat labdt birtokl tagja elejti a labdt. Ez a fumble. Ekkor a labda az a csapat lesz, amelynek a tagja a szabad labdt felvette. Az interception-t, s a vdelem ltal megszerzett fumble-t nevezzk kzs nven turnover-nek. Kihagyott mezõnyglksrlet. A labda a rgs pontjrl jr a vdekezõ csapatnak, illetve, ha az 20 yardon bell trtnt, akkor a 20 yardos vonaltl. A tmad csapat tagjt a sajt end zone-jban szerelik, vagy knyszertik ki a plyrl. Ezt nevezik safety-nek. A safety-t szabadrgs (free kick) kveti. Ezt a safety-t elszenvedõ csapat hajtja vgre a sajt 20 yardos vonalrl. Ezt lehet kickoff mdjra, vagy punttal csinlni, de szinte kizrlag az utbbit alkalmazzk. Ekkor nincs snap, az akcit a punter a sajt kezben tartott labdval indtja.
Pontszerzsi lehetõsgek:
Touchdown (TD) (6 pt): Akkor kvetkezik be, ha valaki a jtkosok kzl az ellenfl clterletre (End Zone) viszi be a labdt, vagy az irnyt a clterleten ll trsnak dobja a labdt, aki mindkt lbval rinti a fldet, az elkapott labdval a kezben. TD-t elrhet a vdõ s a tmadcsapat is. A vdõ labdaszerzs utn kzvetlenl, a tmad pedig egy akcisorozat vgn (lehet passz, vagy futs eredmnye is). TD utn a labda a 3-yardos vonalra kerl, s innen szerezhet a tmad csapat bnusz pontokat ktfle mdon.
Two-point conversion (2 pt): gynevezett kt pontos ksrlet (Two Point Attempt), TD utn van r lehetõsg. A kt pontrt t kell vinni jra a labdt a glvonalon, a 2 yardos vonalrl indulva, 1 ksrletbõl, hasonlan a Touchdown-hoz.
Extra point, Point after touchdown (PAT) (1 pt): Szintn TD utn van r lehetõsg. Ez az ltalnos vlaszts. Egy 20 yardos FG ksrlet a kapuval szemben.
Field goal (FG) (3 pt): Ezt csak a tmad csapat specilis egysge (Special Team) szerezhet. Akkor kerl r sor, ha a tmad csapat hrom ksrletbõl nem tesz meg 10 yardot s negyedikre a kapura lvst vlasztjk, illetve, ha mr nincs idõ ms mdon pontot szerezni. Akkor sikeres, ha az U alak kapu szrai kzt megy be az U keresztszra fltt.
Safety (2 pt): A vdõcsapat akkor ri el, ha a tmadegysg labds embert annak sajt clterletn szerelik, vagy knyszertik ki a plyrl. Ez radsul a tmadsi jog tadsval (Free Kick) is jr. Ez elgg ritkn fordul elõ.
Fontosabb kifejezsek:
Play: A labdnak a fldrõl val elindulsa, s halott vlsa kzti idõtartam.
Drive: Tmadssorozat, ameddig a tmad csapat birtokolja a labdt.
First Down: Akkor hasznljk, ha egy csapat a neki jr legfeljebb 4 ksrletbõl elri a minimlis clt, a 10 yardot, ami termszetesen lehet tbb is.
Rushing play: Ha az irnyt nem passzol, hanem valamelyik fut kezbe adja a labdt, s õ a fldn prbl meg terletet nyerni.
Passing play: Ebben az esetben az irnyt rvid (10 yardnl rvidebb), vagy hossz (10 yardnl hosszabb) passzal prbl terletet nyerni.
Tackle: A vdõ(k) ltal szablyosan vgrehajtott szerels, a tmads meglltsa.
Sack: Ez akkor kvetkezik be mikor az irnytt a vdõ(k) a labdval a kezben lltjk meg.
Fumble: Amikor a labds jtkos elejti a labdt. Trtnhet vdõi rhatsra, vagy egyszerû technikai hibbl kifolylag. Alapfelttel, hogy birtokolni kell a labdt. Nem beszlnk fumble-rõl, ha pldul a fog nem tudja megfogni a passzt. Az gy 'szabadd' vl labdt brmelyik csapat megszerezheti (a labdt elvesztõ is).
Fumble lost: Labdaejts kvetkeztben trtnõ labdaveszts. Kvetkezmny tmadscsere, vagy ha a labdt megszerzõ vdõ eljut a clterletig, akkor TD.
Interception (IT): A vdõjtk egyik legltvnyosabb eleme. Akkor trtnik, ha vdõ kaparintja meg a quarterback ltal elõre passzolt labdt. Kvetkezmny tmadscsere, vagy ha a labdt megszerzõ vdõ eljut a clterletig, akkor TD.
Punt: ltalban akkor kerl r sor, ha az edzõ gy tli meg hrom ksrlet utn, hogy nincs esly a first down-ra vagy a field goal-ra, s inkbb az nkntes tmadsi jog tadst vlasztjk. A jtk sorn a tmadcsapat rgja a lehetõ legmesszebb prblja rgni a labdt. Ha az alapvonalon megy ki a labda, a msik csapat a 20 yardos vonalrl kezdheti meg a tmadst.
Punt return: A punt sorn elrgott labdt prblja a msik csapat a lehetõ legtovbb visszavinni, hasonl mdon, mint kickoff utn. Ha a visszahord jtkos gy ltja, hogy nincs eslye visszafutsra, mert a rg csapat tagjai tl kzel lesznek hozz az elkaps pillanatban, s nem akar egy fumblet megkockztatni, keze felemelsvel az elkaps elõtt krhet n. fair catch-t. Ekkor nem hordhatja vissza a labdt, viszont õt sem tmadhatjk, az akci onnan indul, ahol elkapta a labdt.
Kickoff: Kezdõrgs. A kt flidõ elejn, s TD vagy FG utn.
Kickoff return: A kickoff sorn elrgott labdt prblja a msik csapat a lehetõ legtovbb visszavinni.
Touchback: Amikor a jtkos a labdt a sajt end zone-ban szerzi meg, s letrdel vele, akkor van touchback. Ilyenkor a tmads a 20 yardos vonalrl indul. (Pl. Kickoff, punt, IT, fumble utn lehetsges).
Free kick: Safety utn az azt elszenvedõ csapat hajtja vgre a 20 yardos vonalrl. Lehet punt, ilyenkor a punter a sajt kezbõl rgja el a labdt (nem snap utn, mint a "sima" puntnl), illetve pontrgs (placekick) is.
Challenge: Az edzõknek (Head Coach) egy flidõben ktszer van lehetõsgk a bri tlet fellvizsglatt krni. Nem krhetnek Challenge-et az elsõ s msodik flidõ utols 2 percben. Ellenben a brk ezen idõszakban minden vits s/vagy vitathat esetet automatikusan visszanznek. A Challenge krst egy piros kendõ plyra val bedobsval jelzik az edzõk. Ilyenkor a vezetõ br egy kln az erre a clra fellltott tv-n tbbfle kamerallsbl visszanzi a vits szitucit. Ha nincs igazuk, akkor elvesztenek egy idõkrst (Timeout), ha igazuk van, akkor a brk fellbrljk a sajt tletket s a Challenge-t krõ csapat edzõjnek adnak igazat. Fontos, hogy a brk csupn megdnthetetlen bizonytk birtokban mstjk meg tletket.
Timeout: Idõkrs. Egy csapatnak flidõnknt 3 idõkrsre van mdja (az idõkrs alatt a jtkidõ ll).
Szablytalansgok s a bntetsek:
A plyn lvõ 7 br, ha szablytalansgot lt, akkor eldobja a srga kendõt. Az albbiakban nhny fontos szablytalansgot, s az alkalmazott bntets mrtkt ismertetjk.
Fontos, hogy a bntets minden esetben terletvesztssel jr.
False start: A tmadegysgbõl valaki a labda megindulsa elõtt bemozdul. 5 yard.
Offside: A vdõegysgbõl valaki a labda megindulsa elõtt bemozdul. 5 yard.
Offensive holding: Egy Play sorn a tmad egysg valamely tagja szablytalan blokkolssal segti a labds embert. 10 yard.
Defensive holding: Egy Play sorn a vdõ egysg valamely tagja szablytalan blokkolst hajt vgre, nem felttlenl a labds emberen. A bntets automatikusan First Down a tmad egysgnek, s mg plusz 10 yard-t mehetnek elõre.
Offensive / Defensive Pass Interference: Passz esetn a fog jtkost elõbb tmadja a vdõje, illetve a vdõvel szemben szablytalankodik a fog, mint hogy a labdt megkapn. A tmad hibjnl 15 yard a bntets, a vdõ szablytalankodsa esetn a szablytalansg helyrõl indulhat a tmadsban lvõ csapat automatikusan First Down-nal.
Running into / Roughing the Passer, Kicker: A passz vagy rgs utni szndkos tmadsa a passzolnak vagy rgnak. 5, illetve slyosabb esetekben 15 yard.
Facemask: Az ellenfl arcmaszkjba val kapaszkods. 5, illetve slyosabb esetekben 15 yard.
Delay of Game: A tmad csapat, ha nem sikerl elindtania a tmadst a megadott tmad idõ alatt, bntetst kap. 5 yard.
|